TANDVLEESONTSTEKING (GINGIVITIS)

Tandvleesontsteking of gingivitis is een ontsteking van het tandvlees. Hoe weet je dat je tandvlees ontstoken is? Ontstoken tandvlees is vaak rood en kan slap en gezwollen aanvoelen. Het kan gaan bloeden bij een tandheelkundig onderzoek en zelfs tijdens het poetsen of eten. Gezond tandvlees heeft daarentegen een roze kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen. Gezond tandvlees bloedt niet bij het poetsen of eten. Naast de rode kleur van het tandvlees kan een vieze smaak of een slechte adem duiden op gingivitis. Gingivitis geeft zelden pijnklachten. Hoe ontstaat deze ontsteking? De ontsteking in de rand van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën in de tandplak. Tandplak is een zacht en kleverig, nauwelijks zichtbaar laagje van speekseleiwitten en bacteriën op de tanden. Tandplak kan verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en vervolgens een ontsteking aan het tandvlees veroorzaakt: gingivitis. In geval van gingivitis of parodontitis zal de reiniging door de tandarts uitgebreider moeten gebeuren. Vaak heeft het tandsteen zich onder het tandvlees genesteld en moet dit grondig worden weggehaald om de ontsteking onder controle te krijgen.  Indien deze behandeling niet volstaat zal de tandarts u doorverwijzen naar de parodontoloog die de behandeling zal verderzetten. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het bot. Het tandvlees zal hierdoor los komen van de tanden. In de ruimte die ontstaat tussen het tandvlees en de tanden verplaatst de ontsteking zich verder naar de diepte. Dit kan zich uitbreiden naar het bot en vervolgens botafbraak veroorzaken. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot heet parodontitis. Eenmaal het kaakbot afgebroken is kan het zich niet meer herstellen. Een goede mondhygiëne kan gingivitis en parodontitis voorkomen.
KEER TERUG NAAR OVERZICHT

Andere specialiteiten